poniedziałek, 24 sierpnia 2015

#4 Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej pioruna - Rick Riordan

Przedstawiam Wam Percy’ego. Ma 12 lat i niezwykłe życie. Co roku zmienia szkołę ponieważ, za każdym razem w jego towarzystwie dzieje się coś dziwnego. Ale tak naprawdę dziwnego - nie wyobrażacie sobie jak bardzo. 

Jeszcze niedawno był uczniem szóstej klasy w Yancy Academy - prywatnej szkole z internatem dla dzieci z problemami. Podczas wycieczki do muzeum zaatakowała go nauczycielka, a Percy w obronie zamachnął się mieczem i... Pani Dodds zniknęła. Naprawdę. Jednak wygląda na to że nikt nigdy o niej nie słyszał - czyżby Percy wariował?


Rok się kończy, Percy wraz z matką pojechał nad morze. Wszystko byłoby pięknie gdyby nie to że nagle pojawił się Grover - kolega Percy’ego - ze słowami że muszą uciekać. Zapakowani do samochodu, całą trójką kierują się na obóz. Niestety, po drodze atakuje ich Minotaur. Tak, dobrze przeczytaliście. Minotaur. Ten sam, którego w greckich mitach pokonał Tezeusz. 
Tak Percy trafia na obóz herosów, dowiaduje się że jest półbogiem, synem Posejdona. Chłopak ma mętlik w głowie, tęskni za matką która zaginęła podczas jego walki z Minotaurem, tuż u bram obozu, a w dodatku Zeus oskarża go o kradzież pioruna piorunów - jego najgroźniejszej broni. 
Percy, Grover - który jak się okazuje jest satyrem - i Annabeth, córka Ateny, mają tylko kilka dni, które zostały do przesilenia letniego, by odnaleźć piorun Zeusa, inaczej rozpęta się wielka i straszliwa wojna w której zginie wielu śmiertelników. 
Czy Percy’emu i jego przyjaciołom uda się odnaleźć piorun? Czy zaniosą go na czas na Olimp? Kto z przyjaciół okaże się zdrajcą?


Za Percy’ego zabieram się od lat. Dosłownie. Pierwszy raz chciałam przeczytać tą serię po premierze filmu. Nie znalazłam nic w bibliotece więc zapomniałam. Potem pojawił się drugi film, ale tak jak za pierwszym razem - zapomniałam. Dopiero niedawno, podczas wielkiej wyprzedaży na stronie jednego z dyskontów książkowych, znalazłam cały box Percy’ego, w bardzo, według mnie, taniej cenie. Zakupiłam, Percy przyjechał, dokończyłam zaczęte książki i wzięłam Percy’ego w obroty.
Nie żałuję. Pierwsza część Percy’ego jest naprawdę wspaniale napisana, a autor - Rick Riordan - popisał się niezwykłą wiedzą na temat mitologii greckiej, a także ogromną wyobraźnią, by wplątać coś tak starego i niezwykłego, jak mity o greckich bogach, w historię dziejącą się w XXI wieku. 
Percy dopiero dowiaduje się wielu rzeczy o sobie, a także uczy - władać mieczem, walczyć, a także panować nad wodami, bo w końcu jest synem Pana Mórz. A czytelnicy z wypiekami na twarzy śledzą starania młodego herosa.
Książkę oceniam 8/10. I polecam fanom historii i mitologii. A także uczniom gimnazjum. Ja po samym filmie byłam tak zafascynowana grecką mitologią że podczas gimnazjalnych lekcji historii czułam się specjalistą od tego. Po czasie mi minęło, a dziś, po przeczytaniu Percy’ego na nowo sprawdzam drzewa genealogiczne, czytam historię bogów i szukam poświęconych im budowli. A jak Wy? Czy w Was Percy również obudził jakieś zaciekawienie odnośnie mitologii? 
Dziękuję. :)

4 komentarze :

  1. To jedna z moich ulubionych serii. Dzięki niej pokochałam mitologię grecką.
    Zapraszam do siebie :)
    pozeraczka-ksiazkow.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka jest bardzo fajna, jednak mam, że gdybym przeczytała ją kilka lat temu to bardziej by mi się spodobała. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo możliwe, mi trochę przeszkadzał wiek bohatera, bo zazwyczaj czytam i starszych, ale szybko się przestawiłam :)

      Usuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka