wtorek, 6 października 2015

#20 Akademia Wampirów - Richelle Mead



Autor: Richelle Mead
Tytuł oryginału: Vampire Academy
Liczba stron: 336
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Moja ocena: 8/10





Książek o wampirach w pewnym momencie był wysyp. Dosłownie. Zaatakowały nas ze wszystkich stron. Pojawiły się i te lepsze, ale też i te gorsze pozycje.


Z Akademią Wampirów pierwszy kontakt miałam w 2011 roku. Aż trudno uwierzyć że zleciały już 4 lata. Chodziłam do gimnazjum, nałogowo odwiedzałam bibliotekę, pani bibliotekarka odkładała dla mnie najnowsze książki które mogłyby mi się spodobać. Na taki stosik trafiła Akademia Wampirów.

Na początku byłam trochę sceptycznie nastawiona, gdyż wampiry wychodziły mi już wszystkimi otworami w ciele, ale Akademia Wampirów cudownie mnie zaskoczyła.

Po pierwsze: w tej książce są moroje i dampiry. Dwa różne rodzaje wampirów. Moroje - w pewien sposób podobni do swojego pierwowzoru: unikają słońca, piją krew, są bladzi i... na tym podobieństwa się kończą. Moroje są słabi. Chudzi, bez mocno podkreślonych kształtów. Jedyne co pomaga im się obronić to ich moce: woda, powietrze, ogień lub ziemia.

Zupełnie inne są dampiry: chodzą po słońcu, nie piją krwi, są mają kolory, rumieńce. I są silni. Podczas gdy moroje w Akademii poznają historię, uczą się chemii, fizyki... dampiry są głównie szkolone fizycznie. Dlatego że w przyszłości każdy dampir ma obowiązek chronić przed złem, nawet kosztem własnego życia, przydzielonego mu moroja.

Główną bohaterką książki jest Rose, dampirzyca, która wraz ze swoją przyjaciółką Lisą (księżniczką, ostatnią z Dragomirów - jednego z 12 arystokratycznych rodów wśród moroji) ucieka z Akademii. Dziewczyny zostają znalezione, sprowadzone z powrotem do Akademii i... I tu zaczyna się powieść.

Dziewczyny wracają w tak dobrze im znane środowisko. Znów są wśród znajomych, fanów, wrogów, starych i nowych miłości. Zostają rozdzielone i mają zakaz porozumiewania się. Ale łączy je więź.

Od momentu wypadku w którym zginęła cała rodzina Lisy, ona i Rose są połączone więzią, dzięki której Rose czuje zawsze to, co czuje Lisa.

Ale czy w Akademii na pewno jest tak bezpiecznie jak wszyscy sądzą? Czy Rose nie miała racji uciekając z Lisą? A może to właśnie ucieczka naraziła je na ogromne niebezpieczeństwo?

___________

Na taką książkę o wampirach czekałam. W końcu coś świeżego, niebanalnego, świetnie stworzonego. Wampiry w innym wydaniu niż sobie wyobrażaliśmy.

Ta książka zgarnęła ode mnie 8/10 i zdecydowanie na to zasłużyła. Jest naprawdę dobra, przemyślana, z ciekawą treścią i nawet świetnymi wątkami miłosnymi.

Ma tylko jeden, ale wielki minus. Na wstępie powiem że wiem, że gdyby tak nie było, to książka byłaby nudna, albo w ogóle by nie powstała, ale... Bardzo drażni mnie fakt, że podczas gdy moroje mogą sobie zaplanować całe życie, żyć z kim chcą, jak chcą, robić co chcą, dampiry... nie mają nic. Jakieś krótkie dzieciństwo i nauka w Akademii, a potem całe życie podporządkowane pod moroja którego mają chronić, brak własnego życia, marzeń. Miłości. 

Naprawdę denerwuje mnie fakt że jest taka różnica między nimi, jakby dampiry były gorsze. Ale poza tym jednym faktem nie mam się do czego przyczepić. 

Jest dobro (moroje, dampiry) i zło (strzygi). Jest przyjaźń, miłość, zaufanie, poświęcenie. Uważam że nawet jak ktoś nie lubi książek o wampirach, a tytuł tej pozycji go odpycha, ale lubi coś świeżego w oklepanych historiach, powinien przeczytać tą książkę. Bo ona naprawdę zaskakuje treścią i oryginalnością.

Mocno, mocno polecam.

3 komentarze :

  1. Czytałam całą serię jakiś czas temu i też mi się bardzo podobała :) Czwarta część najlepsza! ;) Pozdrawiam
    ~Paulina
    http://ksiazkowezacisze.blogspot.co.uk/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś, dawno czytałam chyba dwie części, potem jakoś nie wzięłam się za kolejną, nie wiem dlaczego, bo bardzo mi się podobała. Ale mam w planach, aby od nowa przeczytać w końcu całą serię. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam. :D Ja skończyłam na czwartej, bo w momencie gdy "odkryłam" tą serię, piątej i szóstej nie było. Ale teraz nadrabiam. :3

      Usuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka