poniedziałek, 4 stycznia 2016

#35 Zostań, jeśli kochasz - Gayle Forman




Autor: Gayle Forman
Tytuł oryginału: If I stay
Liczba stron: 247
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Moja ocena: 8/10




Życie jest czymś niezwykłym. Czymś długim i "twardym", a jednocześnie krótkim i trwałym. O tym do której z tych dwóch kategorii zalicza się nasze, decyduje zazwyczaj przypadek. Tornado tysiące mil dalej, zwierzę na drodze parę kilometrów od nas. Śmierć kogoś o kim nigdy nie słyszeliśmy i nie usłyszymy. Ale takie rzeczy, szczególnie niespodziewane zmieniają wszystko.

Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Mia - główna bohaterka książki. Jednego dnia całe jej życie uległo ogromnej zmianie. Przez przypadek. Rankiem śniadanie z rodziną i mnóstwo śmiechów i planów na resztę dnia. A parę godzin później ból, szok, śmierć. Strata. Strata nie tylko rodziny ale siebie.

Mia opuszcza swoje ciało. Od chwili wypadku obserwuje wszystko z boku. Widzi miejsce zdarzenia, widzi siebie leżącą i ranną. Widzi jak ją zabierają do szpitala. I później. Obserwuje operację, przybyłych bliskich. Wszystko widzi i słyszy. I musi zdecydować. Co będzie jeśli zostanie. A co się stanie gdy odejdzie. 

___________________

Książka wbrew pozorom nie jest trudna. Sama bałam się jej czytać. Że będzie przepełniona bólem i cierpieniem, że będzie mocno dołująca. A wiecie jakie jest moje zdanie? Jest lustrzanym odbiciem moich obaw. Tak, wiem, nie należy do wesołych książek. Ale nie to mam na myśli. Ona nie dołuje. Ona daje wolę życia. I tak, pojawia się w niej cierpienie - ale przepełniona jest szczęściem, miłością i radością z życia. I stawia nam nieme pytanie: jak my postąpilibyśmy na miejscu Mii?

Zostań, jeśli kochasz nauczyło mnie by nie katalogować książek. Że ich treść i przesłanie mogą się znacznie różnić od naszych wyobrażeń. Pokazała coś tak oczywistego, a jednocześnie tak dla mnie wcześniej niewidzialnego: sami decydujemy o swoim życiu. Zawsze. To my podejmujemy wybory. Nikt inny. Sami wiemy co dla nas najlepsze. 



                                                         ___________________


Książka bierze udział w wyzwaniach:
Przeczytam tyle ile mam wzrostu - 1,6 cm. (razem - 1,6 cm.)




Zapraszam na facebooka!
 Facebook

2 komentarze :

  1. Ja nie jestem pewna czy warto sięgnąć po tę pozycję, boję się rozczarowania. Słyszałam, że historia jest niczego sobie, ale z wykonaniem trochę słabiej. Wolałabym chyba cos bardziej dopracowanego :(
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie na małe rozdanie ")
    mojeksiazki-ola.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba zależy czego kto się spodziewa. :)
      Moim zdaniem film był lepszy (aż dziw!), ale książka ma w sobie takie momenty że aż chce się czytać dalej. :)
      Również pozdrawiam!

      Usuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka