wtorek, 5 lipca 2016

#59 Złodziejka Książek - Markus Zusak


Liesel Meminger swoją pierwszą książkę kradnie podczas pogrzebu młodszego brata. To dzięki "Podręcznikowi grabarza" uczy się czytać i odkrywa moc słów. Później przyjdzie czas na kolejne książki: płonące na stosach nazistów, ukryte w biblioteczce żony burmistrza i wreszcie te własnoręcznie napisane... Ale Liesel żyje w niebezpiecznych czasach. Kiedy jej przybrana rodzina udziela schronienia Żydowi, świat dziewczynki zmienia się na zawsze...
~ opis z okładki

Nie umiem napisać nic o tej książce. Jest niezwykła, zaskakująca i wzruszająca. Czytając ją można odczuć wiele różnych emocji. Spróbuję Wam przybliżyć jej treść.

Liesel jest kilkuletnią dziewczynką zaadoptowaną przez Rosę i Hansa Hubermannów. Niedawno, na jej oczach zmarł jej braciszek. Liesel jest sama, w obcym miejscu, z obcymi ludźmi, posiada jedynie zdjęcie brata i książkę którą ukradła grabarzowi.

Dziewczynka uczy się czytać i pisać, uczy się życia w nowym miejscu, poznaje miejsca i ludzi. Można powiedzieć że jej najlepszym przyjacielem jest Rudy Steiner - blond chłopiec mieszkający blisko niej.

Złodziejka książek opowiada historię Liesel z kilku lat; o pierwszych dniach u Hubermannów, o awansie do Hitlerjugend, o zrobieniu wielu złych i nielegalnych rzeczy, jak i o tygodniach pełnych strachu, miłości i ryzyka.

__________

Wiem że pewnie moje króciutkie streszczenie niewiele Wam mówi. Zdaję sobie sprawę z tego że nie napisałam prawie nic. Ale Złodziejka książek to powieść której nie da się tak po prostu opisać. Jej narratorem jest Śmierć - ktoś obecny w życiu Liesel i jej bliskich zdecydowanie zbyt często. 

Żeby zrozumieć i ocenić tą książkę każdy musi ją przeczytać. Moje początkowe wrażenia były raczej negatywne; uważałam że jest nudna, strasznie mi się ciągła, wcale mnie nie interesowała. I nie zauważyłam kiedy, a zalana łzami skończyłam ją czytać.

__________

Czy ją polecam? Tak, jak najbardziej. Jest specyficzna ale dobra, naprawdę dobra. I wiecie co jeszcze mi się w niej spodobało? Przedstawienie historii. W większości szkół, od podstawówki mówią nam tylko jak to Niemcy nas zaatakowali, jak zaatakowali Europę, jacy oni be. A wiecie o czym zapomnieli? Że oni też stracili cywilów, że wśród nich byli niezwykli, uczciwi ludzie, ludzie ryzykujący własnym życiem za osoby wyklęte.

A poza tym? Że dobro tkwi w każdym człowieku, bez wyjątku, u niektórych po prostu trudniej to dostrzec.

Tak więc zachęcam Was do zapoznania się z tą książką i pozostawienia swojej opinii. :)

11 komentarzy :

  1. Czytałam tą książkę i naprawdę bardzo bardzo mi się podobała :) Sposób opisania wojny i przedstawienie historii Liesel... rewelacyjne.

    withcoffeeandbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie czytam tę powieść. Jestem na 150 stronie i już jestem w niej całkowicie zakochana *.* Chyba to jedna z najlepszych książek przeczytanych przeze mnie w tym roku :)

    Pozdrawiam :*
    Kasia z bloga KsiążkoholizmPostępujący

    OdpowiedzUsuń
  3. Niesamowita książka! Pomysł na narrację rewelacyjny! Film na podstawie książki równie wzruszający.

    OdpowiedzUsuń
  4. To jedna z moich najbardziej ukochanych książek. Do tego ostatnio udało mi się kupić ją w twardej oprawie z pierwszą okładką, niefilmową, która jest cudowna. :)
    Pozdrawiam cieplutko
    Dominika z booksofsouls.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę obejrzeć film, ale dopiero po przeczytaniu książki. Jak dotąd na nią nie natrafiłam, ale po prostu nie wiem co zrobię, jeśli w najbliższym czasie nie dostanę jej w moje ręce! No, może nie w najbliższym - ta historia chyba lepiej spodoba mi się w jesiennych klimatach :)
    Pozdrawiam i zapraszam na recenzję "Dworu cierni i róż"! pattbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. To,że tak krótko streściłaś opis zasługuje na jak największy plus!Lepiej napisać mniej,niż zaspoilerować treść.Ogólnie to bardzo chciałabym przeczytać tę książkę i może wkrótce sobie ją sprawię. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kurdę, ostatnio bardzo często rzuca mi się w oczy. Twoja recenzja zmotywowała mnie do tego, aby w końcu ją przeczytać :)

    U mnie nowa recenzja, zapraszam :)
    http://1carlsky.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam książkę i trafiła do moich ulubionych. Bardzo wzruszajaca, pełna miłości. Każdy powinien ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jedna z moich ulubionych książek!
    Przekaz, ktory ze sobą niesie jest przepiękny. Cieszę sie, ze tez ją doceniłaś :)
    Piękny wygląd bloga, zakochałam się!
    Pozdrawiam
    annwithbooks@blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. TO jedna z najpiękniejszych książek, jakie czytałam w moim życiu :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Oglądałam film i pływałam w oceanie swoich łez:( Cudowna historia, ukazana z całkiem innej strony niż zazwyczaj. Właśnie to mi się tak podobało. Po książkę bardzo chciałabym sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka