niedziela, 7 sierpnia 2016

#64 Poza horyzont. Polscy podróżnicy - Joanna Łenyk-Barszcz, Przemysław Barszcz


Dla nikogo z Was nie jest tajemnicą że lubię podróże - nie tylko te książkowe ale i te rzeczywiste. W końcu podkreślam to dość często. Wiecie że uwielbiam poznawać nowe miejsca, ich historie, nowe kultury, ludzi, religie - równie mocno uwielbiam o nich czytać. Dlatego bardzo się cieszę że miałam szansę zapoznania się z tą książką.

Awanturnicy, badacze, tajni wysłannicy, szpiedzy i mnisi. Opowieści o Polakach i mieszkańcach Rzeczpospolitej którzy docierali do nieznanych zakątków świata.
Tajny wysłannik papieski, Benedykt Polak trafił do Mongolii na długo przed wyprawą Marco Polo.
Kasper z Poznania okazał się jednocześnie szpiegiem indyjskiego sułtana, chrześniakiem wielkiego odkrywcy Vasco Da Gamy i odkrywcą Brazylii.
Krzysztof Arciszewski, najwybitniejszy artylerzysta swej epoki, admirał i zdobywca Pernambuco, jako pierwszy Polak badał zaginione plemiona indiańskie i w specjalnym kombinezonie nurkował w podmorskich głębinach.
Maurycy Beniowski zjednoczył pod swoim berłem wszystkie plemiona Madagaskaru. Chcąc przejąć jego pamiętnik opisujący Północny Pacyfik, szpiedzy wielkich mocarstw dopuszczali się morderstw i podpaleń.
Porywające historie, barwne postacie i egzotyka. Podróże przez lądy nietknięte stopą człowieka, niebezpieczeństwa i adrenalina.
~ opis z okładki

Poza horyzont. Polscy podróżnicy to książka składająca się z dwunastu rozdziałów - dwunastu historii. Każda z nich opowiada o Polakach znanych bardziej lub mniej (lub prawie wcale). 
Poznajemy historię Świętosławy, córki Mieszka, kobiety która zostawiła za sobą ojczyznę najpierw dla Szwecji, następnie dla Danii. Matki przyszłych władców. 
Następny jest rycerz Jaksa Gryfita który odbył wyprawę do Ziemi Świętej i "przywiózł pamiątkę" do Miechowa- wierną kopię Grobu Pańskiego. 
W kolejnym rozdziale mamy szansę się zapoznać z Benedyktem Polakiem, jednym z dwóch franciszkanów którzy mieli przekazać pismo papieża, Innocenteg IV, do Wielkiego Chana Mongołów. Przemierzyli z powodzeniem długą, pełną niebezpieczeństw drogę z Wrocławia aż do Syra-Ordy.
Bohaterem czwartego rozdziału jest Kasper z Poznania znany także jako Gaspar da Gama. Szpieg sułtana indyjskiego przedostał się na statek na którym był Vasco Da Gama i raczył go, między innymi, opowieściami o tym jak musi się ukrywać w obcym kraju o innej religii. Choć został zdemaskowany, posiadał wiedzę o żeglarstwie i kartografii tak ogromną, że pozwolono mu zostać.

W pozostałych ośmiu rozdziałach mamy przyjemność poznać historie takich ludzi jak; Maurycy Beniowski, Michał Boym, Krzysztof Arciszewski, Józef Warszewicz, Jan Kubary, Benedykt Dybowski oraz Julian Fałat. 

Wiele z tych osób to nie tylko podróżnicy. Wśród nich możemy także znaleźć odkrywców, władców, franciszkanów i artystów. Odbyli ekscytujące, pełne przygód i niebezpieczeństw egzotyczne wyprawy i podróże, zmierzyli cały świat.

Jest to książka która zwraca swoją uwagę nie tylko treścią ale również wydaniem. Posiada nie tylko ładną, twardą okładkę. Jej środek wypełniony jest pięknymi rysunkami, obrazami i mapkami. Jednak tym co zwróciło moją uwagę były zdjęcia - wyraźne, kolorowe i przepiękne zdjęcia z miejsc do których podróżowali bohaterowie, zdjęcia przedmiotów i budowli które się w ich historiach pojawiały.


Moim zdaniem takie ilustracje doskonale oddają ducha tej książki. Porywają mnie w różne strony świata nie tylko słowami i opisami miejsc, ale i ich widokami. Przyciągają uwagę, zostają w pamięci, niektóre nawet zapierają dech w piersi przez przepiękne, dzikie miejsca które możemy na nich zobaczyć.

Przyznam że zaskoczył mnie styl pisania. Zupełnie nie wiem dlaczego, od momentu przeczytania opisu spodziewałam się czegoś trudnego i ciężkiego. Tymczasem książka jest naprawdę ciekawa i wciągająca, styl pisania jest lekki, nie naukowy, co zdecydowanie ułatwia poznawanie treści. Podoba mi się pomysł; jedna osoba, jedna historia = jeden rozdział. 

Osobiście polecam, szczególnie teraz, w czasie wakacji. Książka zabierze nas do miejsc do których sami możemy niezbyt szybko zawędrować. Poza tym uważam że spodoba się nie tylko fanom podróży i historii ale i innym czytelnikom. 

Polecam tą książkę każdemu. Jest ona nie tylko źródłem wiedzy na temat Polaków i ich odkryć, wypraw, na przestrzeni wieków ale także sposobem na miło spędzony czas.

Za możliwość recenzji serdecznie dziękuję wydawnictwu:

8 komentarzy :

  1. Cześć :)
    Nominowałam cię do Poczuj Lato Book Tag. :)
    http://olalive-blog.blogspot.com/2016/08/poczuj-lato-book-tag.html
    Będzie mi bardzo miło,jeśli go wykonasz. :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się wydanie tej książki :) Może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem bardzo ciekawa tej książki, przy najbliższej wizycie w księgarni postaram się jej poszukać :)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama lubię podróże, ale raczej wokół własnego podwórka (w granicach kraju), nigdy nie sięgam po podróżnicze książki. Ale bardzo zaciekawiła mnie historia Świętosławy, choć nie wiem, czy warto kupować książkę tylko dla jednego rozdziału. Może jednak czeka mnie całkiem przyjemna podróż przez historię... :)
    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie mam pojęcia jak odnalazłabym się w niej, ponieważ mało czytam pozycji o tematyce podróżniczek, ale może warto? Kto wie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety ksiązki historyczne są w ogóle nie dla mnie. Nie cierpię historii. Jednak ilustracje w tej książce są wspaniałe!

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie na blogu pojawiły się odpowiedzi do twojej nominacji do Liebster Blog Award ;)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam podróże, ale bardzo rzadko czas i pieniądze mi na nie pozwalają. Czasami sięgam po książki podróżnicze, przewodniki itp., a ta pozycja mnie zaciekawiła. Podoba mi się to, że poznajemy 12 różnych historii, myślę, że ożywia to całą pozycję, która nie jest dzięki temu jednowymiarowa.
    Dopisuję do listy książek do przeczytania!
    Pozdrawiam! :)
    Ola z bloga Zaczytana Iadala

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka